tisdag 22 januari 2013

ASSHOLE OR NOT...

Känner att detta blogginlägget kommer bli ett personligt och annorlunda. Kanske till och med lite självutlämnande. De som inte läser hela inlägget kanske lägger till orden "självgod" och "jagcentrerad". Men va fan, jag gör det, behöver skriva av mig lite av dagens händelser, en dag som var helt annorlunda mot gårdagen - den dagen handlade om att ta hand om sig själv.

Mitt liv har i stora delar varit en resa på en räkmacka - låter ju kanske lite konstigt då jag inte äter skaldjur - men jag har haft det ganska lätt här i livet. Ibland har man naturligtvis fått sig sina törnar. Dessa ögonblick har ytterst få människor sett - den "lilla" Per kryper fram och alla små ting känns jättestora.

Det känns som om jag gått igenom livet med "facit" på alla frågor i min hand och med stark övertygelse påverkat de människor som jobbar omkring mig. Lärde mig ganska tidigt i arbetslivet att när man är "chef" så är man lagom kompis med sina medarbetare. Det är helt OK faktiskt, förstår att man måste ju prata skit om någon och vem är inte bättre än chefen *ler*



1 januari 2012 började jag på Freeport, jösses så fort ett år har gått. Jag ljuger verkligen inte, jag har haft kul varje dag under detta året. Känns som jag fått arbetskamrater som jag har jätteroligt med och vi jobbar verkligen som ett team. Mycket har hänt och vi har i stort sett vänt upp och ned allt som gjorts innan för att skapa en succé. Och det har verkligen blivit en succé! Vi är nog en av ytterst få som kan skryta med att vi ökat med 11% i en marknad som tappat över 5%. Vi har en lång resa kvar innan vi är klara med transformeringen och "nya" Freeport är etablerat. Jättespännande och jättekul!

Att balansera mellan SUCCÉ OCH FIASKO är verkligen en balansgång. Under 2012 så var det mest "roliga" förändringar där det handlade om att fylla köpcentrat och hitta de där intressanta varumärkena. Men att göra succé innebär inte alla tycker det är bra - vissa tyckte det var bättre förr och vill inte förstå att det vi gör är nödvändigt. 


Det är inte alltid roliga beslut man måste göra, det är kämpigt att ta diskussioner med berörda om att vi kommit till ett vägskäl och att vi måste skiljas åt, att verkligheten idag är annan är gårdagen, att företaget utvecklas och ibland innebär det att man vuxit ifrån varandra.

Idag var en sådan dag, hade en hyresgäst inne på möte där jag var tvungen att förklara hur vi ser på framtiden, vad vi måste göra och vilka konsekvenser detta får. Att jag skulle få en reaktion var väl väntad, men att också få höra att det var så mycket bättre innan jag började på Freeport, man hade större förståelse och att det blivit så mycket sämre. Att jag inte bryr mig om dem utan bara vill framhäva mig själv... och ... snart kommer mina handlingar att straffa mig.
På något sätt så tar man åt sig även om man vet att det är en reaktion som kommer från förtvivlan och oro över sin egen framtid, man säger saker som man kanske inte 100% menar. Hur som helst så börjar man tvivla på sig själv, kanske kunde man tänkt annorlunda, gjort annorlunda eller låtit bli att genomföra saker... men att stå still och acceptera "noll" utveckling blir man ingen vinnare på.

Jag tror på förändring, drivkraften i att förändra är stark och skapa energi som smittar till andra. En statisk verksamhet är av ondo, då kör någon om en på motorvägen. Tyvärr innebär en tillväxt att någon eller några hamnar i kläm, folk blir förbannade och tycker att man är ett Asshole... 

Fast jag tror att om man genomför förändringar med gott hjärta och inte har dåligt samvete skall man vara stolt över sig själv och den organisation man jobbar inom. Även om det är ett tråkigt beslut!

Så jag gillar mig själv - trots att det varit en jobbig dag idag!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar